Deprecated: Function create_function() is deprecated in /mnt/ftp/irg/public_html/static/zwingli-briefe/pmwiki.php on line 499

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /mnt/ftp/irg/public_html/static/zwingli-briefe/pmwiki.php on line 499
Huldrych Zwingli Briefe - 283

Institut für Schweizerische Reformationsgeschichte

283

<< Nr. 282 | Index | Nr. 284 >> 

Absender: Zwingli

Empfänger: Wyss, Urban

Ort: Zürich
Datierung: 24 II 1523

Vorlage: Huldreich Zwinglis sämtliche Werke, vol. 8 (Leipzig: Heinsius, 1914) (Corpus Reformatorum 95), 34-37




--34--

S. Mox, ut nuper scripseram, reddebat me quidam rerum tuarum
certiorem, ut putabat, quod iam per concepta verba revocasses
hoc, quod per Christi spiritum recte sentis, quae me res vaehementer
contristabat, donec petitionis tuae ad vicarium missae copiam abs te
acciperem. Ibi sensi eum, qui me paulo ante certiorem fecerat, per

--35--

quosdam fuisse deceptum, qui et ipsi rem non ex amussi perspectam
habuissent. Didici ex hac copia, te laturum fuisse, si vicarius quacunque
tandem ratione te liberasset. Quod equidem vaehementer
admiratus fui, non tam quod te Christus mergi paulisper passus
esset [Matth. 14. 30] (nam Petrum se abiurantem restituit [Joh.
21. 15ff.]), quam quod eis, qui euangelion Christi pessimis artibus,
imo apertissimis mendaciis oppugnant, hanc gloriam cederes, ut de te
ac per te de Christo apud filios huius saeculi [Luc. 16. 8] triumpharent.
Qui quam impudenter essent gloriaturi, hinc patet, quod iam
infecta re a Tiguro solventes passim iactitarunt, quam nos magnifice
vicerint, qui tamen haud magis vicerunt, quam hydra Herculem.
Proinde constans esto; quod vere credis, ad mortem usque confitere;
qui enim usque in finem perseveraverit, hic salvus erit [Matth. 10. 22,
24. 13, Marc. 13. 13]. Agunt amici omnes diligenter causam tuam; spero
autem et senatum Tigurinum in diem magis ac magis fauturum. Tu
interea dura! apparebunt quorundam brevi mendacia. Episcopus Constantiensis
scripsit ad senatum, te scriptura sancta victum cessisse;
scripsit etiam neque ignem neque perpetuos carceres tibi unquam intentatos
fuisse. Tu vero ista, si facta sunt, cave facta esse neges.

--36--

Nam et vicarius Constantiensis, dum apud nos esset, dixit coram
senatu palam, se apud te invenisse scelestissimam tum conspirationem
guot breüch und auch dem ebennmenschenn ergerlich ist, welchs ich auß underricht und
vortrauwenn, szo ich von ettlichenn a) gehebt han, alßo hyn wöllenn glaubenn, beschirmen
und meyne underthon sollichs tzuo glaubenn und beschirmenn dartzuo vormögenn. Szo
aber ich von meynem gnädigen hernn von Costentz und seyner fürstlichenn gnadenn
vicarienn Johanni Fabro alßo gnedigklich und vetterlich bericht und auß der gött=
lichenn geschrifft augenscheynlich underwisenn byn, das meyn fürnemen und lerr wyder
die christenlichenn kürchenn, loblich guoth breüch, auch meynen ebennmenschenn und under=
thonen ergerlich, han ich mich darvon lassenn weysenn, on alles beschediggen meynß
leybs oder tzwang und aleyn mit gnad, thugendlichenn worttenn und der hailigenn
schrifft dahyn bracht byn, das mir meyne augenn, so mir durch frembde ungegründt
lerenn vorplendt seynd, hab auffthon und erkentt meyn yrsal, wie ich auch hiemit er=
kenn. Darumb, gnedigen liebenn hernn, szo ich geyrret hab wie das schefflyn in der
wüstenn, darvon der her ym evangelio [Luc. 15. 4f.] sagt, und ich von meynem
hyrttenn und hernn auff seynen ruggenn durch gnad göttlicher schrifft byn widerbracht
und bekört wordenn, ist an ewer gnaden durch goteß willenn und seyn barmhertzigkayt
meyn arms underthenigs bit, yr wollend mir vortzeyhenn und vorgebenn alles, das
ich durch meyn glaubenn, predig und lere vorwürckt hab ewer gnaden meynen
underthon und nebennmenschenn ergernuß oder schadenn tzuogefuegt, wan ich, wie oben
angetzaigt [von solchen], szo gelertter dan ich, b) byn vorfuert wordenn, wil aber fürtter=
hyn meyn lebenn bössernn und alleyn got, Marie, seyner liebe muotter, und den liebenn
außerwelttenn hayligenn anhangenn, die erenn, vor augenn halttenn, der tröstliche hoff=
nung, sy werdenn mir uber meyn syndt gnad und bösserung meyns lebens erwerbenn.
Ewer gnaden wölle auch mich gnedigklichenn widder tzuo meynen underthonen komenn
lassenn, denen ich ausserhalb meyner myßhandlung, als ich on tzweyffel byn, mit eynem
cristenlichenn wandel vorgangenn und eemals ich verfuert byn alweg die rayne junck=
frawenn Marien mit szonderer bit und curtsierenn angeruefft, auch die liebenn hai=
ligenn und engel mit szonderm anrueffen und collecten und bettlenn voreret han.
Seynd das mal nun mich got der herr durch seyn gnad und barmhertzigkayt nit hat
wöllenn lassenn vorderbenn, szonder mich aynen synder angenomen und bekört, wollendt
yr, meyne gnedigge hernn, durch seyn grundlose barmhertzigkayt mich auch yn gnaden
wider auffnemen und bedenckenn. Szo wil ich mit hilff und gnad des almechtiggenn
gots allenn möglichenn fleyß fürwendenn, alles, das durch mich mißgehandlent ist,
widertzebryngenn und ewer gnaden in aller duemietigkayt dienen, auch meynen under=
thonen mit christenlicher ler und guothem exempel vorgan. Das und alles guotz und
gnadenn, szo mir bisher von ewer gnaden widerfarenn und noch tzustan mag, wil umb
ewer gnaden ich als eyn underthenigger capelan gegenn got und der tzeyt vordienenn.
Zu der mit a) und b) signierten Stelle schrieb Zwingli in seinem Exemplare an
den Rand: a) Zuingli: "Hie hat er [Faber] imm muntlich zuogemuotet minen namen
ze setzen; [Wyß] hat doch dasselb nachhin nit geton" b) "Hie ouch".

--37--

tum coniurationem. Unde nostris facile fiet manifestum, dum negotium
tuum tractabimus, non nihil istos [!] sceleris perluxiisse. Episcopus
item negat quicquam, quod ad me adtineat nomenque meum, tentatum
esse a suis; forte tamen fieri potest, ut clam eo rabulae isti aliquid
consilii coeperint. Verum tu persta; ne nega, quae fidis amicis ipse
dixisti; nam ea tuae liberationis erit aptissima occasio. Plura nunc
scribere nec locus est nec tempus; ita me distrahunt negotia, tum
finienda, ut arbitror, cum dissolvar; omnia tamen possum in eo, qui
me confortat [Phil. 4. 13].
Vale et Christianum pectus te habere tolerantia et constantia
proba. Ora deum per Christum, ut te labi non sinat aut inferorum
portis cedere [Ps. 116. 8, Matth. 16. 18]. Ecclesia nostra pro te orat.
Servet te Christus incolumem.
Ex Tiguro 24. die Februarii M.D.xxiij.
Salvum dic nostro nomine Martinum Luchsingerum militem
de Clarona, qui apud vos est in praesidio.
Huldrichus Zuinglius
tuus.
Urbano Vuyb, captivo Christi confessori in Gottlieben.